Tuotesuunnittelupohdintaa

Tuotesuunnittelu oli melko suuressa osassa käsityökasvatuksen opintoja. Mielestäni sen tulisikin olla iso osa peruskoulun käsityöoppiainetta, sillä tuotesuunnittelu opettaa ajattelemaan esineitä ja tuotteita monilta eri kanteilta. Tärkeimpänä tuotesuunnittelu opettaa ehkä ajattelemaan sitä, mistä kaikki kaupastakin ostettavat tuotteet ovat lähtöisin. Jokaisen esineen taustalla on jokin tarve tai idea, suunnitelma ja valmistusprosessi. Monesti niihin liittyy myös paljon muita vaiheita, kuten prototyyppejä ja testausta. 

Muistan omilta kouluajoilta, että käsityötunneilla oma suunnittelu rajoittui usein lankojen värin valintaan, kankaan valintaan tai maalipintoihin. Tosin joissain töissä sai myös vaikuttaa muotoihin. Mitä vanhemmaksi kasvoi, sitä enemmän vaikuttamismahdollisuuksia sai. Tämä on oikeastaan loogista, sillä on vaikea suunnitella, jos ei tiedä mitä kaikkea osaa tai pystyy toteuttamaan. Lapsena suunnitelmat ovatkin usein aivan liian korkealentoisia ja niitä ei pysty toteuttamaan. Opettajan on tärkeää osata ohjata suunnittelua siten, että oppilaiden suunnitelmista tulee lopulta toteuttamiskelpoisia.

Oppilaiden olisi hyvä oppia siihen, että heilläkin on kyky luoda uutta ja myös tarpeellisia esineitä. Moni jo ala-asteella tekemistäni käsitöistä päätyi oikeasti käyttöesineiksi. Esimerkiksi tilkkupeitto, jonka tein kuudennella luokalla on joka vuosi ollut minulla piknikpeittona ja servettiteline, jonka valmistin neljännellä puutöissä on tälläkin hetkellä säilyttämässä saamiani kortteja. Suunnittelu motivoi oppilasta käsitöiden tekemisessä. Varsinkin, jos oppilas kokee, että hän haluaa kyseisen esineen itselleen käyttöön, motivaatio on korkea. Sen huomasi itsekin käsityökasvatuksen opinnoissa.

Suunnittelu on tärkeää käsitöissä, mutta mielestäni sen osuuden pitäisi lisääntyä vähitellen sitä mukaa kuin oppilas hallitsee enemmän käsityömenetelmiä. Kaikissa töissä ei välttämättä tarvitse olla taustalla oppilaan omaa suunnittelua sen värinvalinnan lisäksi, jos työ voi olla jokaiselle oppilaalle motivoiva sellaisenaan ja tavoitteena on oppia nimenomaan jokin uusi käsityömenetelmä. Jos suunnitteluinto lähtee oppilaasta itsestään, opettajan tulisi (tietenkin harkinnan mukaan) antaa oppilaalle mahdollisuus toteuttaa suunnitelmiaan.

Meille annettiin noin 5 minuuttia aikaa suunnitella avattava kotelo ylemmässä läpinäkyvässä kuvassa näkyvälle elektroniikkalaitteelle. Suunnittelin metallisen kotelon, jossa olisi puiset päätypalat. Nopea suunnittelutehtävä oli hauska. Ei ehtinyt miettiä liian syvällisesti, vaan ensimmäinen idea syntyi paperille.

Tuotesuunnittelukurssilla saimme tehtäväksi suunnitella tuolin Lumikki-barbille, joka toteutettaisiin paperipilleistä. Kaikki suunnittelivat upeita tuoleja, ja suurimman osan Lumikki lopulta kestikin. Paperipillisuunnittelua voisi hyvin toteuttaa myös peruskoulussa. Toki tällaiset tehtävät ovat enemmän askartelua kuin käsitöitä, eivätkä ehkä sellaisenaan soveltuisi käsityötunneille.

Tuolia varten piti ottaa Lumikin mitat ja suunnitella tuolin muoto sellaiseksi, että barbi pystyy siinä istumaan tukevasti.



En halunnut tehdä ihan yksinkertaisinta tuolimallia, joten suunnittelin kuvassa näkyvän tuolin.
Paperipillit liitettiin yhteen erikeeper-liimalla.



Valmis tuoli sai istuinosakseen paperia.
Lumikki pystyi istumaan tuolissani hyvin.

Tuotesuunnittelukurssilla piti myös suunnitella ja toteuttaa niinsanottu kierrätyskertakäyttökenkä. Ideana olisi alunperin  kai ollut, että kenkä olisi sellainen, jota pystyisi nopeasti ja helposti  sekä halvalla toteuttamaan sarjatuotantona, eli jokin vaikka taiteltava malli. Kriteerinä oli, että kenkä kestäisi kilometrin kävelymatkan. Lähes kaikki opiskelijoista itseni mukaan lukien ymmärsimme tehtävän hieman eri tavalla: Valmistimme kenkiä kierrätysmateriaalista. 

Oma kenkäni koostui vanhasta sukasta, jonka pohjana oli kananmunakennoa ja käytetty kengän pohjallinen ja virkatut villanarut. En suoraan sanoen ollut kovinkaan ylpeä luomuksestani, mutta tehtävä oli todella vaikea. En ollut kuvannut tekelettäni ennen palautusta, joten siitä ei nyt ole saatavissa kuvaa. Kengät nimittäin hukkuivat mysteerimäisesti palautuksen jälkeen. (Ehkä parempi niin. :D)




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Räsymatto ruusukaskuviolla

Kankaanpainanta - Monimateriaalisuus tekstiilityön sisällöissä

Kehyskudonta - Monimateriaalisuus tekstiilityön sisällöissä