Elektroniikka - Yövalo
![]() |
Testissä ledit toimivat heti, jee! Tässä tuli todella onnistumisen kokemus, joita koulun käsityöoppituntienkin pitäisi oppilaille tarjoilla. |
![]() |
Luonnoksia kotelosta. |
![]() |
Tarkka suunnitelma. |
![]() |
Liimasin sisälle foliota, jotta valo heijastuisi mahdollisimman hyvin ulos reiästä. Valo laitetaan päälle kuvassa näkyvästä vasemmasta alakulmasta. Valo sammuu itsestään vähitellen himmenemällä. |
![]() |
Yövalo valaisee hyvin tunnelmallisesti. |
![]() |
Päälle voi laittaa vesilasin yöksi ja katsella hienoja valoilmiöitä. |
Sähköteknologian opettaminen peruskoulussa ei ole varmasti helppoa, sillä sähkö on hyvinkin abstrakti käsite. Itsellekään ei ollut oikein koulun oppitunneilla valjennut kunnolla sähkön syvin olemus. Nyt käsityökasvatuksen opinnoissa sähkön toimintaperiaate alkoi vihdoin hahmottua, mikä johtui luultavasti siitä, että kerrankin opetus oli jollain tavalla konkretisoitu. Oppilaillekin sähkön toimintaa pitää havainnollistaa jollain konkreettisemmalla tasolla, eikä ainoastaan yrittää selittää teoriaa.
Verkosta löytyvät elektroniikan toimintaharjoitukset auttavat oppilaita ymmärtämään elektroniikkaa. Ennen kuin oppilaat laitetaan valmistamaan elektronisia laitteita käsitöissä, heidän pitäisi ymmärtää jonkin verran sähkön ja elektroniikan toiminnasta. Jos vain kopioi ohjeesta, mikä osa tulee minnekin, eikä tiedä ollenkaan mitä mikäkin tekee, elektroniikka vaikuttaa lähinnä taikatempuilta oppilaalle, mutta varsinaista oppimista ei tapahdu. Ymmärrys siis ensin ja sitten toimintaan.
Kommentit
Lähetä kommentti