TUOTESUUNNITTELUN OPETTAMINEN KOULUSSA PAPANEKIN FUNKTIOANALYYSIN POHJALTA
Tuotesuunnittelussa tulee ottaa huomioon Papanekin
funktioanalyysimallin mukaan tuotteen käyttöön, tarpeeseen,
aikaan, assosiaatioihin, estetiikkaan ja menetelmiin liittyviä
seikkoja. Alakoulussa Papanekin funktioanalyysimallin pänttääminen
ei varmastikaan sinällään motivoisi oppilaita, mutta sitä voi
hyvin hyödyntää tuotesuunnittelun pohjana opetuksessa.
![]() |
Papanekin malli. Kuva on alunperin täältä. |
Mielestäni toimiva opetusmenetelmä tuotesuunnitteluun, jossa
oppilaat oppisivat ottamaan huomioon mahdollisimman monia eri
osa-alueita Papanekin mallista, voisi olla seuraavanlainen
ryhmätyötehtävä: Oppilaat jaettaisiin 3–4 hengen ryhmiin ja
jokaiselle ryhmälle annettaisiin oma tuotesuunnittelutehtävä.
Lähtökohtana olisi, että jokainen ryhmä saisi ohjeen suunnitella
jonkin saman esineen, esimerkiksi: ”Suunnitelkaa ryhmässä esine,
jota voi käyttää istumiseen”. Lisäksi jokaiselle ryhmälle
annettaisiin kuvaus henkilöstä, jolle kyseinen tuote tulee
suunnitella.
Tehtävän ideana on, että jokaisella ryhmällä on erilainen
tuotteen tilaaja, jolla on erilaiset toiveet esineen ominaisuuksista,
vaikka jokaisen ryhmän tuotteen käyttötarkoitus on käytännössä
sama. Opettajan tulisi keksiä mahdollisimman erilaisia
tilaajahenkilöitä eri ryhmille, jotta lopputuloksistakin tulisi
mahdollisimman erilaisia. Esimerkiksi yhdestä tuotteen tilaajasta
ryhmälle voitaisiin kertoa: ”Hän on 65-vuotias nainen, joka
arvostaa antiikkiesineitä. Hänestä Suomen luonto on kaunista, ja
hän haluaa tuoda sitä esiin kotinsa sisustuksessa. Hänellä on
vanhuuden tuomaa rappeutumista nivelissä, minkä vuoksi hän
tarvitsee tukea liikkumiseensa. Hän tarvitsee kotinsa ahtaaseen
eteiseen huonekalun, johon hän voi istahtaa solmimaan
kengännauhansa.”
Oppilasryhmät suunnittelisivat tuotteet piirtämällä kuvat
valmiista esineistä ja lisäksi kirjaamalla ylös materiaalit,
joista tuotteet valmistettaisiin. He voisivat myös laskeskella
materiaalien menekin ja arvioida työmäärää ja lopuksi tehdä
hinta-arvion valmiista tuotteesta. Valmiit tuotteet esiteltäisiin
lopulta koko luokalle siten, että oppilaat esittelisivät tuotteen
tilanneen henkilön ja sitten tuotteen jonka ovat suunnitelleet.
Tämän jälkeen yhteisesti pohdittaisiin, miten ryhmä onnistui
suunnittelemassaan tuotteessa.
Tunnin päätteeksi vertailtaisiin eri ryhmien suunnitelmia ja
keskusteltaisiin luokan kanssa siitä, miten erilaisia tuotteita
syntyy, kun suunnittelun lähtökohdat ovat erilaisia. Tämän
jälkeen kerättäisiin taululle yhteisesti tuotesuunnitteluun
vaikuttavia seikkoja sen pohjalta, mitä oppilaat itse
ryhmätehtäviensä pohjalta keksivät.
Opettajan suunnittelulla on tehtävän valmistelussa isohko homma,
sillä hänen on kehiteltävä sopivat henkilöt tuotteiden
tilaajiksi, jotta tuotteista tulee tarpeeksi erilaisia. Erilaisuus
tuotteiden välillä konkretisoi oppilaille sen, mitä tehtävässä
on tarkoitus oppia. Tehtävien pitäisi kuitenkin myös olla
motivoivia oppilaille, joten 65-vuotias mummo ei välttämättä ole
kaikkein motivoivin asiakas. Tosin suurimmalla osalla oppilaista
lienee kokemusta isovanhempien kodeista, mikä auttaisi heitä
eläytymään myös vanhuksen rooliin tehtävässä.
Kommentit
Lähetä kommentti