ANALYYSITEHTÄVÄT ANTTI HILMOLAN JA ERJA SYRJÄLÄISEN ARTIKKELISTA KÄSITYÖN ARVOSANAT JA KÄSITYÖN OSAAMINEN – VASTAAVATKO NE TOISIAAN?
- Artikkelin pääteemat ja pääasiat
Hilmolan ja Syrjäläisen artikkeli ”Käsityön arvosanat ja
käsityön osaaminen – vastaavatko ne toisiaan?” käsittelee
lähinnä kansallisia tutkimuksia, joissa on todettu, ettei
peruskouluissa annettavat arvosanat käsityön, tai minkään muunkaan
oppiaineen, osalta ole todennäköisesti täysin vertailukelpoisia
valtakunnallisesti tai edes paikkakuntakohtaisesti. Artikkelissa
tarkastellaan arvostelua ensin pääasiassa yleisellä tasolla, koska
tutkimusten mukaan samat seikat näkyvät arvosanoissa riippumatta
oppiaineesta, mutta loppupuolella käsitellään aihetta myös
käsityön näkökulmasta.
Artikkelissa tuodaan esiin syitä arvostelun vertailukelpoisuutta
koskeviin ongelmiin. Keskeisiksi syiksi nousee koulukohtaiset
arvostelukäytännöt ja gaussin käyrä -perinne, jotka johtavat
siihen, että koulujen välillä on hyvin suuria eroja sen suhteen, millä osaamisella oppilas saa minkäkin arvosanan. Erityisesti
kuitenkin koulujen väliset tasoerot vaikuttavat selkeästi
arvostelujen erilaisuuteen koulujen välillä, kun opettajat
arvostelevat vertailemalla oppilaiden taitotasoja keskenään, eivätkä
perusta arvioitaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
asetettuihin hyvän osaamisen kriteereihin. Ilmiö on ollut näkyvissä
myös kansainvälisellä tasolla, vaikka aihetta on tutkittu hyvin
vähän.
Lähtökohta-ajatuksena artikkelissa on, että arvioinnissa näkyvät
merkittävät erot kielivät oppilaiden eriarvoisesta kohtelusta,
mikä on peruskoulun tasa-arvoperiaatteen vastaista. Tutkimuksissa on
esimerkiksi todettu, että lukioon hakevien on vaikeampi saada hyviä
arvosanoja kuin ammattikoulutukseen hakeutuvien oppilaiden
vastaavalla taito-tietotasolla, ja tätä käsitelläänkin jonkin
verran artikkelissa. Lisäksi tyttöjen ja poikien arvostelussa on
eroja, ja jopa oppilaan persoonallisuuspiirteillä on todettu olevan
vaikutusta siihen, minkä arvosanan opettaja hänelle antaa.
Käsityön osalta Hilmola ja Syrjäläinen ovat käyttäneet
artikkelin pohjana tutkimusta, jossa vertailtiin 49:ssä koulussa
opiskelevien 7.-luokkalaisten taito- ja tietotasoja kouluarvosanoihin
käsityöaihealueella. Tutkimuksessa selvisi, että sekä poikien
että tyttöjen osalta kouluarvostelu suosii sellaisia oppilaita,
jotka ovat yläkoulussa opiskelleet sekä tekstiili- että
teknisentyön sisältöjä. Toisin sanoen pelkästään
tekstiilityöhön tai pelkästään tekniseentyöhön osallistuneiden
oppilaiden on vaikeampi saada hyviä arvosanoja kuin sellaisten,
jotka ovat olleet kummankin sisältöalueen opetuksessa verrattuna
todellisiin taito- ja tietotasoihin. Poikien ja tyttöjen saamien
arvostelukriteerien välillä on myös suuria eroja. Lisäksi
arvosanojen kriteerit vaihtelevat merkittävästi eri koulujen
välillä, ja jossain koulussa oppilas voi saada esimerkiksi
arvosanan 9 samoilla taito-tietotasoilla kuin jossain toisaalla
oppilas saisi arvosanakseen vain 5.
- Keskusteluteemoja artikkelin pohjalta
- Oletko itse kohdannut käsityön tai jonkin muun oppiaineen arvostelussa merkitseviä eroja esimerkiksi opettajien tai koulujen välillä? Tai oletko huomannut kokemuksesi mukaan, että tytöt saavat joistain oppiaineista eri kriteereillä arvosanoja kuin pojat?
- Oletko kohdannut jossain tilanteita, joissa arvosanoja laadittaessa ei ole perustettu arvosanoja POPS:in asettamiin hyvän osaamisen kriteereihin, vaan ennemminkin vertailuun oppilaiden kesken tai johonkin muuhun perusteeseen?
- Minkälaisia muita ongelmia arvostelun vertailukelpoisuuden puutteeseen liittyy kuin yleinen oppilaiden välinen epätasa-arvoisuus? (Esim. tilanne, jossa oppilas saa arvosanan 9 vaikka taitotaso olisi toisessa koulussa vain 5 luokkaa.)
Kommentit
Lähetä kommentti