Minä käsityön tekijänä ja opettajana
Käsityöt
ja niiden tekeminen ovat kulkeneet elämässäni mukana lapsuudesta
asti. Isoisoäidilläni oli hänen siskonsa kanssa lanka- ja
käsityöliike Turun keskustassa, kun olin alle kouluikäinen ja
luulenpa, että rakkauteni käsitöiden tekemiseen syntyi jo tuossa
liikkeessä vietettyjen hetkien myötä. Myös äitini teki paljon
käsitöitä. Hän ompeli muun muassa itselleen esiintymisasuja
lauluprojekteihinsa. Käsityöt olivat minulle siis melko arkinen
asia ja niiden tekeminen alkoi kiinnostaa jo hyvin pienenä.
Minulla
on paljon käsityömuistoja lapsuudestani. Ompelin mielelläni
esimerkiksi nappeja ja kankaita yhteen (ihan muuten vain) tai parsin sukkia mummini
opastuksella. Ihailin lastenhoitajaamme, joka neuloi kaulahuivia
poikaystävälleen, ja vaadin äitiä opettamaan minullekin, miten
neulotaan kaulahuivia. Tuo kaulahuivi ei tainnut koskaan valmistua
varsinaisesti, mutta opin kuitenkin neulomaan oikeaa silmukkaa
ekaluokkalaisena. Innostavinta käsityön tekemisessä oli itse
luominen ja se, että sai nähdä omien kättensä jäljen
konkreettisesti.
Koulussa
käsityö oli yksi mieliaineistani. Ala-asteaikoina pidimme myös äitini kanssa
teatterikerhoa kavereilleni ja ompelimme yhdessä
näytelmärekvisiittaa ja roolivaatteita. Muistan suurimpana
ylpeydenaiheenani olleen siilipäähineet, jotka ompelimme äidin
kanssa yhdessä eläinnäytelmää varten. (Äiti ne kai oikeasti taisi ommella ja minä auttelin parhaani mukaan.) Ompelimme äidin kanssa
myös barbeille vaatteita.
Teininä
innostuin tuunaamaan omia vanhoja vaatteitani. Leikkelin vanhoja
paitoja ja yhdistelin niitä omasta mielestäni trendikkäämmiksi. Ompelin
myös olohousuja isoisältäni lahjaksi saamistani kankaista. Kaavat
tein aina vanhojen vaatteiden pohjalta. Innostuin myös painamaan
kuvia paitoihin ja annoin niitä lahjaksi perheelle. Askartelin
paljon helmiliskoavaimenperiä ja helmikoruja sekä hamahelmistä,
pienistä muovihelmistä että puuhelmistä ja yritin myydä niitä perheelle
ja sukulaisille. Suunnittelin myös itse muita helmieläinhahmoja. Minussa eli silloin ainakin sisällä pieni yrittäjähenki. Ehkä se puoli löytyy vieläkin, mutta ei ainakaan yhtä näkyvästi. Ymmärrän kuitenkin hyvin, miksi käsityökasvatukseen liittyy myös yrittäjyyskasvatusta nykyisin.
Neulomisharrastus
on kukoistanut yläkouluajoista alkaen monena vuonna joulun aikoihin, kun olen neulonut
villasukkia ja lapasia perheelle joululahjaksi. Koulussakin muistan neuloneeni villatossut, lapaset, villasukat ja pipon, joista kaikki muut paitsi pipo tehtiin jo alakoulun puolella. Pipossa käytettiin jotain suhteellisen haastavaa patenttineuletta. Lisäksi muistan, että
ompelimme käsityötunneilla kauluspaidan ja teimme mm.
ristipistotöitä. Valinnaisaineeksi en saanut yläkoulussa
käsitöitä, sillä musiikkiluokilla valinnaisaineita pystyi
valitsemaan hyvin vähän.
Yksi neulomistani lapaspareista jo vähän käytettynä. |
Nykyään
käsitöiden tekeminen on suuri osa elämääni. Teen usein edelleen
lahjoiksi käsitöitä. Minulle lahjojen antaminen on tärkeä asia
ja haluan antaa henkilökohtaisia lahjoja, jotka olen tehnyt juuri
ajattelemalla lahjan saajaa. Ehkäpä pidetyimpiä lahjoja ovat olleet
painamani paidat ja kangaskassit, joihin olen painanut esimerkiksi
jonkin lahjansaajan lempimuusikon kuvan tai osuvan iskulauseen ja
siihen sopivan kuvan. Piirrän paljon muotokuvia vapaa-aikanani,
joten olen yhdistänyt nämä intohimoni ja tehnyt sabluunoita
ihmiskasvoista. Neulontatyöt ja virkkaustyöt ovat myös olleet
mieluisia lahjoja. Itselleni tärkeää on käsitöiden monipuolisuus
ja niiden tekemisen terapeuttisuus. Tunnit kuluvat hujauksessa, kun
pakerran käsityöprojektien parissa.
Painoin pikkuveljelle lahjaksi t-paitaan yhden hänen rumpaliesikuvistaan. |
Ompelin joululahjaksi sohvatyynyt omista vanhoista rikkinäisistä farkuistani. Kierrätys on tärkeä teema myös koulun käsityökasvatuksessa. |
Käsityön
opettamisesta rupesin haaveilemaan ollessani lukion jälkeen
välivuodella työskennellen kouluavustajana. Olin avustajana muun
muassa 3., 4. ja 5. luokan tekstiilikäsitöissä ja huomasin, että
nämä tunnit antoivat minulle ehkä eniten kaikista työpäiviin
kuuluvista tunneista. Pystyin neuvomaan oppilaita niin ompelukoneen
käytössä kuin lapasien neulomisessa ja sain opettajilta paljon
vastuuta käsityötunneilla. Sain esimerkiksi tehtäväkseni opetella neulomaan vasenkätisesti,
jotta pystyin opettamaan vasenkätistä tyttöä neulomaan.
Sain myös sijaistaa käsitöitä, ja olen opiskeluaikananikin ollut sijaistamassa pari käsityötuntia samassa koulussa.
Opetusharjoitteluissa olen päässyt opettamaan sekä teknistä- että
tekstiilityötä. Teknisen opettaminen jännitti paljon, enkä
vieläkään tunne olevani aivan sinut puutyöluokan ja työkalujen
kanssa. OKL:n monialaisten teknisen työn tunnit olivat minulle
kuitenkin hyvin mieluisia, ja olen iloinen, että nyt
sivuaineopinnoissa pääsen syventämään myös teknisen työn
osaamistani. Myös tekstiilityön monialaisten opinnoissa opin
mielestäni lisää käsityötekniikoista. Ennen kaikkea pohdin
käsitöitä enemmän opettamisen kannalta. Kurssit kannustivatkin
minua jatkamaan käsityöopettajaksi erikoistumista kohti.
Kommentit
Lähetä kommentti